World Breast Cancer Research Day: Op 18 augustus erkennen we het belang van borstkankeronderzoek

Heb je al gehoord van Breast International Group en BIG against breast cancer?

18 augustus staat in het teken van borstkankeronderzoek

De Wereld Borstkanker Onderzoeksdag, in het leven geroepen door de Dr. Susan Love Foundation, herinnert ons op 18 augustus aan het cruciale belang van borstkankeronderzoek. Hoewel de maand oktober wereldwijd bekend staat om de aandacht voor borstkanker (Pink October), wil ook BIG met deze dag benadrukken dat de strijd tegen borstkanker het hele jaar door moet doorgaan. BIG sluit zich aan bij de boodschap van deze dag en benadrukt het belang van het ontwikkelen van gerichte geneesmiddelen voor de verschillende types borstkanker, aangezien borstkanker niet één ziekte is, maar meerdere varianten kent.

Door het kiezen van 18 augustus worden deze cijfers extra in de verf gezet. De 18e dag herinnert ons aan de 1 op 8 vrouwen (en 1 op 800 mannen) bij wie in hun leven borstkanker zal worden vastgesteld.

BIG: een wereldwijd onderzoeksnetwerk, een kwart eeuw van vooruitgang en hoop

Breast International Group (BIG) is een internationale non-profitorganisatie en ‘s werelds grootste netwerk van academische onderzoeksgroepen. Het verbindt meer dan 10.000 onderzoekers die zich wijden aan borstkanker. Opgericht in Brussel in 1999 door de gerenommeerde oncologen Dr. Martine Piccart (België) en wijlen Dr. Aron Goldhirsch (Zwitserland), streeft BIG ernaar om borstkankeronderzoek te faciliteren en te versnellen op internationaal niveau.

Al 25 jaar voert BIG baanbrekende internationale klinische studies en onderzoeksprogramma’s uit, gericht op het verbeteren van de behandeling en uitkomsten van borstkanker. Door het ontwikkelen van meer gepersonaliseerde behandelingen die veel aandacht besteden aan de levenskwaliteit van borstkankerpatiënten speelt BIG een cruciale rol in zowel het borstkankeronderzoek als in de dagelijkse werkelijkheid van iedereen die met borstkanker wordt geconfronteerd. De filantropische tak, BIG against breast cancer, werft essentiële fondsen om belangrijke BIG-studies te financieren die niet door de farmaceutische industrie worden gesponsord.

Onderzoek blijft levensnoodzakelijk

Onderzoek redt levens en voorkomt dat gezinnen de verwoestende impact van borstkanker moeten meemaken. Het biedt hoop voor de toekomst. Op Wereld Borstkanker Onderzoeksdag wil BIG het belang benadrukken om blijvend te investeren in zowel sensibilisering als onderzoek. Samen kunnen we een wezenlijk verschil maken en zetten we een stap richting een toekomst zonder borstkanker.

Wil je meer weten over BIG’s onderzoekprogramma’s? Raadpleeg de BIG website voor een overzicht van een aantal baanberekende studies die innovatieve concepten introduceren, bijdragen aan belangrijke doorbraken en de weg banen naar een meer gepersonaliseerde behandeling van borstkanker.

www.BIGagainstbreastcancer.org

*EINDE*

Over Breast International Group (BIG)

De Breast International Group (BIG), een in Brussel gevestigde internationale vereniging zonder winstoogmerk, is wereldwijd het grootste netwerk van academische onderzoeksgroepen die actief zijn in het domein van borstkanker.

Deze wereldwijde samenwerking is cruciaal om borstkankeronderzoek sneller te laten vorderen, te voorkomen dat inspanningen onnodig herhaald worden, gegevens te delen, bij te dragen aan een snellere ontwikkeling van betere behandelingen, en de kans op genezing voor patiënten te verhogen. Door de samenwerking tussen de leden en andere academische netwerken te stimuleren, en door in alle onafhankelijkheid samen te werken met de farmaceutische industrie, bevordert BIG borstkankeronderzoek op internationaal niveau.

Momenteel zijn er meer dan 30 klinische onderzoeken die onder de koepel van BIG worden uitgevoerd of opgezet. BIG werkt ook nauw samen met het National Cancer Institute (NCI) in de VS en de National Clinical Trials Network (NCTN), zodat ze samen een sterke integrerende kracht uitmaken op gebied van borstkankeronderzoek.

PB BIG - Wereld borstkanker onderzoeksdag.pdf

Persberichten in je mailbox